پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۷ مهر ۱۳۸۷، ۱۲:۴۱

خرد در سیاست (9)

تعامل چندسویه دین و سیاست

تعامل چندسویه دین و سیاست

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: دین از چند جهت به سیاست مربوط می شود. در دوران معاصر، نفوذ سازمانهای دینی و مذهبی در سیاست از چند چیز سرچشمه می‌گیرد: یکی اهمیت آنها در کنش و واکنش بین نیروهای نهادی، دوم تأثیر ارزشهای دینی یا مذهبی در رأی دهندگان و سوم انگیزه‌ها و سیاستهای افراد در رهبری سیاسی.

نخست ، دین به شیوه‌های مختلف با دولت تک ملیتی که اکنون ترتیب سیاسی متعارف در سراسر جامعه جهانی است ، تعامل یا کنش و واکنش پیدا می کند. دوم ، بسیاری از ادیان به صورت نیروهای معظم جهانی در آمده‌اند و در ترتیبات بین المللی تأثیر می‌گذارند. سوم ، تعارضات دینی می‌تواند تفرقه در درون دولتها یا بین آنها را تشدید کند . چهارم ، بسیاری اوقات از ارزشهای دینی برای توجیه و مشروعیت دادن به اقدامات و ترتیبات سیاسی استفاده می‌شود ، و این امر با شیوه های تأثیر دین در رفتار رأی دهندگان و جلوه های دیگر رفتار یا مبارزه سیاسی ارتباط پیدا می‌کند. پنجم ، نهادهای دینی خود در درون ملتها نقشی ایفاء می‌کنند. ششم ، رفتار رهبران سیاسی غالباً متأثر از اعتقادهای دینی ایشان است .

رابرت بلا و دیگران ، در بحث از مذهب مدنی ، به این نکته توجه داده اند که ملت چگونه ممکن است به صورت کانون و وسیله‌ای مشابه ادیان سنتی برای ابراز اعتقادات مکتبی در آید. میهن‌پرستی نیز دارای همان ابعاد دیانت است ، یعنی بعد اسطوره‌ای یا روانی، بعد اخلاقی، بعد تجربتی، بعد آیینی، بعد سازمانی و بعد فیزیکی، تاریخی که در کتابهای درسی دبیرستانی تدریس می‌شود، شامل چکیده بخش بزرگی از اسطوره ملی است ، و از قهرمانان و قدیسان ملت ( سرداران و روسای جمهوری و شاعران و هنرمندان موفق ) نام می‌برد .

اخلاق و معتقدات ملی از راه تعلیمات مدنی ارائه می شود و همچنین به وسیله القای ارزشهایی، مانند حاضر به جنگ بودن و توان تشکیل خانواده و راستی و درستی ، که هر شهروند خوب باید آراسته به آنها باشد. بعد تجربتی از طریق احساس عظمت و علوی که در تجلیل از ملت پدید می آید ، بروز می‌کند ، نمودگار بعد آیینی، پرچم و سرود ملی و مراسم دولتی و نمایش روزهای رسمی در تلویزیون و بازدید از بناهای تاریخی ملی و مانند آنهاست. بعد سازمانی یا بعد آیینی در هم تنیده می‌شوند (نظامیان و رئیس جمهوری و معلم مدرسه و دیگران همه عناصر برجسته الگوی اجتماعی ملت به شمار می‌روند ).

بعد فیزیکی در بناهای تاریخی و خود سرزمین و آثار هنری و معماری ملت و ساز و برگ جنگی به ظهور می‌رسد. در مقام مقایسه ، تنها کمبودی که ملاحظه می‌شود بعد بسیار توسعه یافته اعتقادی و مکتبی است ، و به همین جهت دولت تک ملیتی به منظور توجیه فداکاریهایی که افراد می‌طلبد معمولاً دست به دامن تعالیم مذهبی یا ایده ئولوژیهای عام و همه گیر و گاهی هر دو اینها می‌شود.

عام‌نگری ادیان ، بسیاری اوقات ارزشهای مذهبی را در انتقاد از رژیمها و در نهضتهای انقلابی به صورت نقطه کانونی در می‌آورد. در امریکای لاتین، الاهیات رهایی بخش کاتولیک نقش انقلابی و باز سازنده ایفا می‌کند ، و در ایران مذهب شیعه به صورت مدرن شده آن، پایگاه سیاسی انقلاب 1979شد. رواج جنبشهای احیای دینی – از اخوان المسلمین در سوریه و مصر تا کلیساهای مستقل جدید در افریقای سیاه ، واز محافظه کاری مسیحی جدید در امریکا تا حزب بهارانیا جاناتا در هندوستان- از جهت سیاسی بسیار پر معناست و خود از سکولاریسم لازم می‌آید.

در دوران معاصر، نفوذ سازمانهای دینی و مذهبی در سیاست از چند چیز سرچشمه می‌گیرد : یکی اهمیت آنها در کنش و واکنش بین نیروهای نهادی، دوم تأثیر ارزشهای دینی یا مذهبی در رأی دهندگان ، سوم انگیزه‌ها و سیاستهای افراد در رهبری سیاسی. از مصادیق اولی ، تأثیرگروههای مذهبی فشار در مسائلی مانند سقط جنین و طلاق در ایرلند و امریکا، و نفوذ گروه فشار طرفدار اسرائیل در ایالات متحده ، و فشار احیاگران هندو بر دولت هند قابل ذکر است. در مورد دومی ، از رابطه تاریخی غیرکنفورمیستها با ظهور حزب کارگر در بریتانیا ، و گرایش کاتولیکهای متدین در ایتالیا به رأی دادن به حزب دموکرات مسیحی، و حمایت بودائیان از حزب آزادی سری لانکا از 1956 به بعد می‌توان نام برد.  

کد خبر 760293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha